lördag 9 november 2013

Punkteringar, verktyg och fåglar!

Det första jag gör när jag kommer till skolan på morgonen, är att öppna boklådan där eleverna lägger de återlämnade böckerna. En morgon hittade jag en bokrecension bland böckerna. Det var Nabaa som hade läst om när Castor skulle laga en punktering på sin cykel. Dieu hade läst samma bok, så här följer nu deras bokrecensioner. Kan du se vem som har skrivit vad? Deras texter är ihopblandade...// Sana

Castors punka av Lars Klinting
Dieu har ritat en fin teckning med Castor och Frippe
Castor och Frippe ska cykla ut på picknick idag. Frippe har längtat efter det hela vintern. Han fick en cykel i julklapp. 
Castor packar cykelkorgen och Frippe hämtar picknickduken. När de är färdiga, cyklar de iväg. Men när de hade hunnit ungefär hälften av stigen, så får Frippe en spik i hjulet. 
Frippe ropar: Vänta! Hjulet är alldeles platt. 
Det var en spik. 
Då får de gå hem igen. Eftersom det är fint väder, bestämmer Castor och Frippe att vara ute på gården medan de lagar punkan.
Castor tar fram en skiftnyckel, tre däckavdragare, en spritpenna och en cykelpump.
Frippe tar fram reparationsasken. I den finns en liten bit sandpapper, ventiler, en stor klisterburk och lagningslappar.
Castor och Frippe hjälps åt att dra ut slangen ur däcket. Frippe pumpar lite luft i slangen.
De lagar hjulet. När de är färdiga får Castor också en spik i cykelhjulet, så de bestämmer sig för att äta hemma.

Nabaa: Jag tyckte boken var rolig när Frippe och Castor skulle laga punkan.
Dieu: Jag har lärt mig om verktyg. När jag är i slöjden, ska jag visa Robert!
Dieu, 4G och Nabaa, 4G

Nabaa har också läst en fantasybok av Anette Shåhlberg. Den ingår i serien Havsfolket.//Sana

Vattenspår av Anette Skåhlberg
Maya vaknar i gryningen då nya grannar flyttar in. Men vad är det med tolvåringen Yaz och hans familj? Varför badar de i havet mitt i natten? Varför slår det gnistor i vattnet vid deras brygga?
Boken var spännande och mystisk. Jag vill rekommendera boken för att man inte kan sluta att läsa...
Nabaa, 4G

Hông gillar djur! Hon har läst en hög faktaböcker om djur, och här kommer nu de senaste av hennes bokrapporter. //Sana

Curt Lofterud och Ingvar Björk är författare och tecknare av böckerna
Sparven
Det var en bra och spännande bok. Jag läste ut boken på en dag, för det var så lite sidor. Jag tycker inte om sparvar, fast jag gillar djur.
Gräsanden
Den här boken lästa jag samma dag som jag läste Sparven. Jag tycker inte heller om gräsänder, fast jag gillar fåglar och djur.



Skatan
Den här boken var bra och jag läste den två gånger när jag var liten. Men nu är jag stor. Jag läste den på en dag.
Jag tror att skator gillar glittriga saker.
JAG GILLAR DJUR!

Hông, 4G




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar