onsdag 13 november 2013

Fantasy, skolvardag och djur

Nu börjar elevernas bokönskemål att strömma in. Och de är många!
I biblioteket har vi satt upp den nya affischen från Barnbokskatalogen, och alla eleverna på hela skolan studerar sina kataloger ivrigt.

Bland den här veckans bokrecensioner finns fantasyböcker, böcker om vardag i skolan och faktaböcker om djur.

Först lite fantasy:
Alexander i 5G har gett sig i kast med Harry Potter. Han har hittat ett starkt citat som han vill dela med sig:

Ur Harry Potter och Fenixorden av J K Rowling
Håll klaffen! Dudley, jag varnar dig! Låt bli att peka på mig med den där grejen! 
Dudley backade till gränden. Harry riktade trollstaven direkt mot hans hjärta. Han kunde känna hur fjorton års av hat mot Dudley pulserade i hans ådror. - Vad skulle han ge för att få förhäxa Dudley till en insekt?
Alexander Klasson, 5G


Dominic, 4B, har läst tre av Adam Blades böcker:

Jättens kamp av Adam Blade
Den här boken handlar om en jätte som har fått en förbannelse av den onde trollkarlen Malvel. Tom och Elenna försöker bryta förtrollningarna för att monstren inte ska förstöra hela Avantien.
Jag tycker att den här boken har varit spännande, för att jätten gjorde många jordskred, men Tom och Elenna klarades sig.
Jag tycker att andra ska läsa den här boken för att den är spännande och innehåller många äventyr.
Kentaurens styrka av Adam Blade
Boken handlar om att konturen först skyddade alla djuren, och när han fick Malves förbannelse börjar han att döda djuren.
Tom och Elenna får det mycket svårare att bryta Malves förbannelse. Kommer de att kunna bryta förbannelsen? Läs boken, så får ni veta!
Jag tycker att den här boken har varit spännande för att Tom och Elenna hade det svårare.
Jag tycker att andra ska läsa den här boken för att de får uppleva ett äventyr och att det är spännande.
Snömonstrets hämnd av Adam Blade
Den här boken handlar om ett snömonster som har fått en förbannelse så att den gör att det blir varmare så att isen smälter. Tom och Elenna får det svårt med kylan och den trasiga isen. Tom och Elenna har mycket otur med vad som händer. Kommer de att kunna bryta förtrollningen? Läs boken om ni vill veta det.
Jag tycker att den här boken var spännande för att det är varmt i kylan och att isen smälter.
Jag tycker att andra ska läsa boken här boken för att de får uppleva ett riktigt äventyr.
Dominic, 4B

Jihad, 4G, har läst en både rolig och läskig bok som är en del i serien Den svarta safiren:
Den svarta safiren. Neibars oas av Cecilie Eken
I boken händer det att Aram är på väg till Neibars oas och på vägen ser han Muguls tält och hans vakter. De hade kidnappat Sif, men Aram räddar henne. På vägen möter de Sifs folk, välarerna. Sedan kommer äventyret...
Jihad, 4G

Megavega och Supernova och kampen om tiden av Jan Vierth, Anders Sparring och Pascale Vallin Johansson
Jag har sett den här boken sen jag var 4 år. Den var rolig och spännande
Hông, 4G

Om spännande vardag i skolan!
Dieu fortsätter läsa böcker om klass 1b av Helena Bross.
Hemliga kompisar av Helena Bross
Idag ska klass 1b ha hemliga kompisar under en dag. Alla är spända på vem de ska få. Oscar fick Maja, Siri fick Alice och Linus fick Oscar. 
Men när de går till bamba, så råkar Oscar spilla på Maja. Sen grät Maja. Hon fick tvätta sig och läste en bok. Oscar kom och läste en bok för Maja.
Natt i skolan av Helena Bross
Klass 1b ska ha gympa. När Robert sa:
-Nu ska vi sluta, sa alla nej. 
Sedan frågade Melker fröken Clara om de kunde få sova över i skolan. Det fick de. När de kom till skolan så hade alla på sig pyjamaskläder och alla fick en nallebjörn.
Dieu, 4G


Och så har vi lite faktaböcker om djur, som Hông, 4G, har läst:
Rådjur av Bisse Falk
Boken var rolig och bra. Det roliga var att räven kissade på rådjursmamman. Jag har sett lilla grävlingen Meles.
Hermelinen av Frans Hopp
Jag visste redan att hermelinen är köttätare och äter ägg. Boken var rolig och spännande.
Så lever älgen av Ulf Svedberg
Jag tycker inte om älgar, fast jag älskar djur. Jag har läst den på två dagar och två veckor. Jag har lärt mig många fakta om älgen.
Mikaela, berättelsen om en pälsräv av Viveka Askeland von Gegerfelt
Jag trodde att de skulle ta Mikaelas päls fast de var i en djurpark och köpte Mikaela.
Boken var bra och spännande.
Bävern av Frans Hopp
Jag tycker att boken var bra för att man kan lära sig om bävrar. Jag vet inte vilka fiender bävrar har. Jag har läst den på en vecka och en dag.
Hông, 4G
Hermeliner med vinterpäls och sommarpäls

1 kommentar:

  1. Gôtt, fyror att ni läser och skriver om det ni läst! Det hjälper andra barn att hitta bra böcker!

    SvaraRadera